středa 4. února 2015

Máčení a klíčení

Jelikož jsem často hledala na internetu, jakou dobu se které semínko či ořech máčí a ne vždy ten čas odpovídal skutečnosti, rozhodla jsem se napsat pár vět o způsobu a délce máčení, jak to dělám já:-). Takže to berte jen jako orientační informaci a přizpůsobte si to podle svých zkušeností. 

Proč se vlastně ořechy a semena máčí? Kvůli inaktivaci, díky které se semena a ořechy stávají živými. Do vody se tak vyplaví spousta látek, které mají semena a ořechy v sobě. Tyto látky semenům slouží jako ochrana před nepříznivými vlivy. Ořechy obsahují inhibitory enzymů, které zpomalují trávení a způsobují tak zažívací potíže. Máčením dojde k jejich snížení aktivity a snáze tak získáme spoustu minerálních a stopových prvků v nich obsažených. 

1. OŘECHY

Neuvedla jsem zde piniové, makadamiové, para ořechy ani pistácie, jelikož ty se údajně nemáčí. 

Kešu - máčí se ve vodě max 4 hodiny, během té doby není potřeba vyměňovat vodu. Poté se používají  třeba jako základ do RAW omáček, dortů, cukRAWí a jogurtů

Pekan - stejné jako u Kešu. 

Mandle - namáčí se mandle natural (neoloupané), ale i oloupané a pokud začnou klíčet, znamená to, že jsou aktivní a nebyly chemicky upravené a loupání bylo pouze mechanické. Máčím je zhruba 12 hodin a během té doby několikrát propláchnu a dám čerstvou přefiltrovanou vodu. Mandle jím téměř denně, protože jako jediný ořech patří mezi zásadotvornou potravinu, kupuji vždy na kila. Třeba zde





















Vlašský ořech - máčím téměř 24 hodin, protože po namočení začíná slupka na povrchu měknout a je velmi hořká až trpká. Po 24 hodinách se ze slupky hořkost vyplaví. Rovněž několikrát proplachuji a dávám novou vodu na máčení. U vlašského ořechu dochází často ke žluknutí a plesnivění. Proto ihned po máčení usušte a spotřebujte nebo uchovávejte v lednici. 

2. SEMENA

Sezamové semínko - máčím podle použití - buď jen na 20 minut a poté rozdrtím v hmoždíři a přidávám do salátů nebo nechám déle a čekám, až začnou první klíčky. Opět pravidelně vyměňuji vodu. 

Lněné semínko - Máčím jen na 20 minut, dokud se nevytvoří sliz a poté drtím v hmoždíři nebo prostě pokoušu. Když nechám semínko máčet celý den, začnou vykukovat klíčky - takže není pravda, že lněné neklíčí :-)

Makové semínko - Namáčím na 4h a nebo přes noc a ráno dělám makové mléko. Klíčí strašně málo, jestli jedno semínko ze 20ti:-) ale je to test, že mák není tepelně upravený. Lepší kupovat mák celý od nějakého farmáře. Nekupujte mák mletý. Mák si můžete pomlet doma sami v mixéru. 

Chia semínko - Namočím na chvíli do mléka nebo do vody a semínko během chvilky vypustí na povrch sliz a navíc čtyřnásobně zvětší svůj objem. Klíčet jsem zkoušela, ale podobné jako u máku - velmi slabý. 

Konopné semínko - Konopné semínko neloupané má tvrdou slupku, máčením zvětší mírně svůj objem. Máčím klidně i 24 hodin, ale během té doby několikrát proplachuji a měním za čerstvou vodu. Během 24h se již objevují první klíčky (známka kvality semínka). Mixuje se na vysoké otáčky s vodou, aby se veškeré prospěšné látky dostaly do vody a vzniklo tak konopné mléko

Slunečnicové semínko - máčím a několikrát proplachuji 3-5h. Semínko uvolní slupečky, které vyplavím proudem vody. Poté usuším. Klíčet jsem nezkoušela, takže čas v tabulce je z internetu. 

Dýňové semínko - máčím 8 - 12h. Poté usuším. Klíčet jsem nezkoušela. 

3. ZRNA 

Pohanka - máčím 15 minut a několikrát propláchnu. Poté dám mírně vlhkou pohanku do klíčící mísy do tmavého místa (aby nedošlo k fotosyntéze) a nechám klíčit. Po 24h jsou již první klíčky. Během té doby 2x propláchnu. Pohanka je náchylná na plesnivění. Dále s pohankou nakládám takto.

Žito - namáčím minimálně 12h, poté dám klíčit do klíčící nádoby a pravidelně proplachuji. PO 24h se již objevují první klíčky. 

Oves - podobně jako u žita, jen tady déle trvá, než se objeví první klíčky. Poté usuším a ve vločkovači vytvořím ovesné vločky s klíčky. Často se mi stalo, že mi chytly plíseň, nevím, čím to je. Kdyby někdo měl nějaký super tip, napište mi:-) V obchodech prodávají ovesné vločky i s klíčky, ale za 150Kč/200g:-(

Quinoa - Máčím celý den, několikrát důkladně proplachuji, dokud quinoa nezměkne a nepřestanou se na povrchu při proplachování vytvářet "mýdlové bubliny" - to je velmi hořká látka, kterou je quinoa chráněná před ptáčky. Klíčky se mi objevují po 24h máčení. Ale tak dlouho ji nikdy nenechávám máčet. Sním hned, jak změkne. Recepty dělám stejné jako u pohanky

Kukuřice - Nemáčela jsem ani neklíčila, takže jakmile se tak stane, údaje doplním podle svých zkušeností, tyto jsou z internetu. 

Rýže natural - Máčela jsem 24h a stejně se neobjevil ani jeden klíček. A to jsem měla celozrnnou rýži BIO. Asi chyba někde mezi rýži a rukama :-) Příště se polepším a napíšu pak opravu. 

4. LUŠTĚNINY

Mungo, adzuki, čočka i cizrna - stejný postup u všech, nejprve máčím 24h, poté dávám do klíčící nádoby a pravidelně měním vodu, aby nezatuchla. Nejrychleji mi klíčí Mungo a Cizrna. Ale někde jsem četla názory, že luštěniny by se neměly užívat vůbec, protože nejsou vůbec zdraví prospěšné. 

Neuvádím vojtešku (alfaalfa) - protože tu jsem nikdy nekupovala, jelikož není zdraví prospěšná (dočtete se zde)



2 komentáře:

  1. Jen názor..ovesný klíčky..proč je sušit..semínka naklicuju a jim je..čerstvý..proto nakličuju:)..rk
    PS- A jinak..plíseň chce vlhko a teplo..takže osušit a na 35 do sušičky?

    OdpovědětVymazat
  2. A luštěniny?..jsou velice zdraví prospěšné.. Snad jen s tou sójou..fytoestrogeny..GMO.. rk

    OdpovědětVymazat